Statut
Actualizat al organizatiei patronale
"PATRONATUL ROMÂN AL INDUSTRIEI SUPLIMENTELOR ALIMENTARE"
Art. 2 - Denumirea organizației este:
"PATRONATUL ROMÂN AL INDUSTRIEI SUPLIMENTELOR ALIMENTARE", conform Certificatului de Înscriere a Organizației Patronale nr. 5/04.11.2011 ținută în Registrul special de evidență a organizațiilor patronale la Grefa Judecătoriei sector 3 București precum și a Incheiereii nr. 283/07.10.2011 pronunțată de Judecătoria sector 3 București în dosar 27.532/301/2011, ce are la bază Hotărârea Adunării Generale Extraordinare a Asociaților din data de 14.06.2011 autentificate sub nr. 1151/14.06.2011 de BNP Ad Solemnitatem, și a Actului Adițional nr. 2/30.09.2011 atestat de Av. Apetroaie Horațiu Tudor sub nr. 26/30.09.2011.
Organizația este persoană juridică de drept privat.
Art. 3 - Sediul Organizației Patronale este situat în București, Calea Moșilor nr. 88, scara F, ap. 82.
Sediul Organizației Patronale poate fi schimbat în orice alt loc din țară pe baza hotărârii Consiliului Director, cu respectarea dispozițiilor Legii 62/2011.
Organizația Patronală își poate constitui filiale, pe baza hotărârii autentificată a adunării generale a Organizației, cu respectarea dispozițiilor Titlului III din Legea 62/2011.
Art. 4 - Scopul Organizației Patronale constă în promovarea și educarea atât a personalului medical calificat, cât și a populației în general, despre importanța și aspectele benefice ale produselor dietetice și suplimentelor nutritive în medicina preventivă.
În vederea realizării acestui scop Organizația își propune următoarele obiective:
- reprezintă interesele economice și tehnice de grup ale membrilor, persoane juridice cât și a altor persoane juridice din țară și strainitate care au preocupări în acest domeniu;
- apără și reprezintă interesele membrilor săi în relațiile cu organele legislative și guvernamentale;
- elaborează și promovează politici de dezvoltare economică și tehnică a membrilor, în țară și în străinătate;
- contribuie cu experiența, cunoștințele și informațiile sale la discuțiile asupra proiectelor de legi în vederea adoptării în România a unor legi coerente privind recunoașterea și aplicarea conceptului de supliment nutrițional ("nutraceutical"), în conformitate cu reglementările internaționale în viguare din SUA și Comunitatea Europeană;
- colaborează cu alte asociații și orice alte organizații de profil din România în vederea sprijinirii în comun a măsurilor legislative și administrative care reprezintă interes pentru membrii organizației, dar și pentru alte persoane juridice care au preocupări în acest domeniu;
- implicarea Organizației în obținerea de facilități fiscale și economice pentru membrii săi, persoane juridice;
- organizarea în țară și în străinătate de manifestări științifice în domeniu, expoziții și târguri de profil, simpozioane, schimburi de experiență, cursuri de pregătire pentru calificarea forței de muncă pentru meseriile specifice acestui domeniu de activitate, consultații, popularizarea rezultatelor cercetărilor științifice în domeniul de activitate din țară și străinătate;
- crearea unei bănci de date referitoare la: programul anual al manifestărilor științifice, expozițiilor și târgurilor interne și internaționale în domeniu; producători, piața acestor produse și sursa de materii prime; existența publicațiilor de specialitate; rezultatele cercetărilor științifice în domeniul de activitate din țară și străinătate; politică internă și externă și legislația din acest domeniu; prețurile interne și externe pe diferitele piețe; statistici privind consumul de produse specifice domeniului, atât pe vârste cât și pe zone geografice;
- organizarea de seminarii de specialitate și instruire pentru membrii asociației și pentru alte persoane interesate de acest domeniu specific de activitate;
- stimularea interesului populației pentru consumul acestor produse;
- activități editoriale și publicistice, precum și culturale în care asociații pe lângă realizarea obiectivelor propuse mai sus, prin articolele publicate să poată să promoveze și propriile produse realizate sau importate; editarea anuală a unui Catalog al membrilor oragnizatiei și al produselor ce le produc și comercializează, în vederea difuzării lui atât la agenții comerciali de profil din țară cât și din străinătate, prin intermediul reprezentanțelor comerciale ale ambasadelor și prin reteua INTERNET;
- contractează pe bază de comision, servicii de interes general, în avantajul membrilor Organizației: consultanță în domeniu, informare, documentare și alte servicii;
Obiectivele Organizației se pot completa, modifica pe bază hotărârii adunării generale a membrilor, cu respectarea dispozițiilor legale.
În vederea realizării scopului și obiectivelor propuse, Organizația Patronală va colabora cu Ministerul Sănătății, Consiliile de profil din Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvic. Academia de Științe Medicale, Ministerul Industriilor, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Educației Naționale, cu secțiile de specialitate din componența ANN, IIF, Asociația de Standardizare, Institutul de Sănătate Publică, etc.
Art. 5 - Durata de funcționare a organizației patronale este nedeterminată.
Organizația Patronală a dobândit personalitate juridică conform Certificatului de Înscriere a Organizației Patronale nr. 5/04.11.2011 ținută în Registrul special de evidența a organizațiilor patronale la Grefa Judecătoriei sector 3 București precum și a Incheiereii nr. 283/07.10.2011 pronunțată de Judecătoria sector 3 București în dosar 27.532/301/2011
Art. 6 - Patrimoniul inițial al Organizației este în suma de 5.000.000 lei, numerară și este alcătuit din aportul egal și irevocabil al membrilor fondatori.
Patrimonul poate fi îmbunătățit prin următoarele surse:
- cotizațiile membrilor;
- dobânzile și dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condițiile legii;
- dividendele societăților comerciale înființate de Organizație;
- venituri realizate din activități economice directe;
- donații, sponsorizări sau legate;
- resurse obținute de la bugetul de stat și/sau de la bugetele locale;
- alte venituri prevăzute de lege;
Organizația poate desfășura orice alte activități economice directe, acestea au caracter accesoriu și sunt în legătură strânsă cu scopul principal al persoanei juridice.
Art. 7 - MEMBRII Organizației:
7.1 - Calitatea de membru al Organizației Patronale poate fi dobândită de orice persoană juridică, română sau străină, legal înființată, care desfășoară activități specifice scopului obiectivelor Organizației, care sprijină material activitățile Organizației și care își declară adeziunea la prevederile Actului Constituiv și Statutului Organizației. În acest sens va depune și înregistra la Secretarul General al organizației o cerere de aderare în care se va menționa expres că dorește să devină membru al organizației patronale și o acceptare necondiționată prevederilor Actului Constituiv și Statutului, semnată de reprezentantul legal al entității respective.
Nicio discriminare, pe niciun criteriu, nu se poate face între membrii Organizației.
7.2 - Membrii oraganizatiei patronale pierd calitatea de membru prin:
- neplata cotizației timp de un an;
- pierderea drepturilor civile
- intervenții fără drept în problemele administrației Organizației;
- în caz de dizolvare - lichidare ( situația persoanlor juridice);
- excludere din organizație pentru următoarele motive: nerespectarea prevederilor statutului; săvârșirea de fapte care aduc atingere prestigiului Organizației; angajarea persoanelor respective în activități contrare legii și ordinii publice;
Art. 8 - DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE MEMBRILOR ORGANIZAȚIEI
8.1 - Membrii Organizației Patronale au următoarele drepturi:
- să participe la adunările generale ale Organizației, având dreptul la un vot direct pentru adoptarea tuturor hotărârilor;
- să fie ales în Consiliul director al Organizației;
- să participe la dezbaterea tuturor problemelor legate de realizarea scopului și obiectivelor Organizației;
- să participe la manifestările organizate de Organizația Patronală în țară și străinătate;
- să beneficieze de acțiunile organizate de Organizația Patronală;
- să primească informațiile de care dispune Organizația referitoare la problemele de producție, comerciale, financiare, fiscale, vamale, manageriale, etc;
- să primească publicațiile Organizației contra cost sau după caz, gratuit și să poată publica în acestea articole, comunicări și reclame;
- să primească asistentă și consultanță în vederea fundamentării deciziilor proprii;
- să fie apărat împotriva concurenței neloiale și împotriva abuzurilor administrative;
8.2 - Membrii Organizației au următoarele obligații:
- să promoveze obiectivele Organizației;
- să respecte statutul Organizației;
- să achite la timp cotizația de 4000 Euro pe an, plătibili în lei la curs BNR din ziua plății, în două tranșe anuale, respectiv 50 % până la data de 31.03.2012 și a doua transă de 50 % până la data de 31.10.2012 , și așa mai departe pentru fiecare an ce va urma;
- să nu întreprindă acțiuni în defavoarea Organizației;
- să participe la acțiunile organizate de Organizația Patronală;
- să susțină material Organizația prin diferite forme financiare sau materiale, legale.
Art. 9 - Organele Organizației Patronale sunt:
- Adunarea generală a Organizației Patronale
- Consiliul director;
- Comisia de Cenzori
9.1 - Adunarea Genarala a Organizației Patronale este organul de conducere, fiind alcătuit din totalitatea membrilor săi.
Atribuțiile Adunării Generale a Organizației Patronale sunt următoarele:
- a). stabilește strategia și obiectivele generale de dezvoltare ale Organizației;
- b). aprobă bugetul de venituri și cheltuieli și bilanțul contabil;
- c). alege și revocă membrii Consiliului Director, îi trage la răspundere pentru neîndeplinirea, îndeplinirea necorespunzătoare a atribuțiilor încredințate, cât și pentru daunele produse Organizației din vina lor; stabilește salariile și indemnizațiile Consiliului Director;se pronunță asupra gestiunii Consiliului Director;
- d). alege și revocă cenzorii; stabilește indemnizația cenzorilor;
- e). are drept de control permanent asupra Consiliului Director și asupra cenzorilor;
- f). hotărăște înființarea de filiale;
- g). hotărăște modificarea actului constitutiv și a statutului;
- h). hotărăște dizolvarea și lichidarea Organizației, precum și stabilirea destinației bunurilor rămase după lichidare;
- i). ia orice alte hotărâri care sunt de competența sa.
Adunarea generală a Organizației Patronale se întrunește cel puțin o dată pe an în sesiune ordinară, în termenul prevăzut de dispozițiile legale, pentru aprobarea bilanțului contabil pe anul precedent și a bugetului de venituri și cheltuieli pe anul în curs, și în sesiune extraordinară ori de câte ori trebuie să hotărască cu privire la luarea unei măsuri ce intră în sfera atribuțiilor sale. Convocarea adunării generale se face de Președinte la solicitarea Consiliului Director, la solicitarea a 1/2 din numărul total al membrilor asociației și/sau la solicitarea Comisiei de cenzori
Adunarea genarala ordinară este statuar întrunită în prezența a jumătate plus unul din numărul membrilor săi și hotărăște cu votul majorității simple a celor prezenți. Atribuțiile de la lit. a)-e) sunt de competența adunării generale.
Adunarea generală extraordinară este statuar întrunită în prezența a 1/2 din membrii săi și hotărăște cu votul majorității absolute a celor prezenți. Atribuțiile de la lit. f)-l) sunt de competența adunării generale extraordinare.
Hotărârile luate de adunarea generală cu respectarea prevederilor din Statut sunt obligatorii chiar și pentru asociații ce nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat împotrivă.
Hotărârile adunării generale contrare legii, actului constitutiv sau statutului pot fi atacate în justiție de către oricare din membrii care nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat împotriva ei și au cerut să se mentioneze poziția lor în procesul verbal de ședință, în termen de 15 zile de la data când au luat cunoștință despre hotărâre sau de la data când a avut loc ședința, după caz.
Convocarea la adunarea generală va trebui să cuprindă ziua, ora și locul unde urmează a se ține adunarea, precum și ordinea de zi. Convocarea se face în scris și prin publicarea anunțului într-un ziar de mare circulație, cu minim 15 zile înainte de data desfășurării adunării. În înștiințarea pentru prima adunare generela se va putea fixa ziua, ora și locul pentru cea de-a două adunare generală dacă la prima adunare generela nu sunt întrunite condițiile pentru ținerea acesteia.
Membrii Organizației își pot exprima votul prin corespondență sau printr-un împuternicit cu procură specială.
Un membrul al organizației care, într-o anumită problemă supusă aprobării adunării generale are un interes personal sau prin soțul său, ascendenții sau descendenții săi, rudele în linie colaterală sau afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare și nici la vot.
Adunarea generală a Organizației Patronale este prezidată de Președintele Consiliului Director, care este de altfel și Președintele Organizației Patronale PATRONATUL ROMÂN AL INDUSTRIEI SUPLIMENTELOR ALIMENTARE.
Adunarea generală a Organizației patronale se desfășoară prin prezența fizică a reprezentanților membrilor P.R.I.S.A. la locul desfășurării ședinței conform convocatorului, cu excepția cazului în care convocatorul menționează expres că ședința se va desfășura prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță (videoconferință) cu respectarea prevederilor de îndeplinire a cvorumului și a exercitării votului de către aceștia.
9.2 Consiliul Director asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale și este format din 3 membri, aleși pe o perioadă de 4 (patru) ani, cu posibilitatea realegerii pe noi perioade, de adunarea generală a membrilor oragnizatiei patronale, prin vot secret, dintre reprezentanții legali ai membrilor Organizației sau chiar din persoane din afara Organizației și se întrunește o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie.
Consiuliul Director alege dintre membrii săi Președintele.
Atribuțiile Consiliului Director sunt următoarele:
- a). prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioadă anterioară, executarea bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și proiectul programelor Organizației;
- b). încheie acte juridice în numele și pe seama Organizației;
- c). aprobă organigrama și politica de personal al Organizației;
- d). hotărăște schimbarea sediului asociației și aduce la îndeplinire măsură, cu respectarea dispozițiilor legale;
- e). îndeplinește orice alte atribuții stabilite în sarcina sa de adunare genarala sau prevăzute de statut;
- f). hotărăște excluderea de membrii;
- g). hotărăște înființarea de societăți comerciale;
- h). hotărăște primirea de membri noi în Organizație
Președintele ales de Consiliul Director reprezintă și angajează oraganizatia patronală, în raporturile cu terții, persoane fizice și/sau juridice. Președintele angajează și desface contractele de muncă ale angajaților organizației.
În lipsa sa, Președintele poate delega un alt memebru al Consiliului Director, să îndeplinească integral sau o parte din atribuțiile sale.
Consiliul Director își poate elibera un regulament intern de funcționare.
Nu poate fi membru al Consiuliului Director, iar dacă era numit, pierde această calitate orice persoană care ocupă o funcție de conducere în cadrul unei instituții publice, dacă organizația are ca scop sprijinirea activității acelei instituții.
La ședințele Consiliului Director este necesară prezența tuturor membrilor, hotărârile sunt valabile luate cu majoritate simplă.
Consiliul Director poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcții executive, dintre asociați sau chiar din afara asociației. Acestea vor exercita atribuțiile prevăzute la lit. b) și e) de la art.9 pct.9.2 din statut.
9.3 Secretarul General:
În exercitarea atribuțiilor, Consiliul Director este ajutat de un Secretar General
Secretarul General are următoarele atribuții:
- ține evidența membrilor Patronatului, actualizând permanent situația;
- întocmește și distribuie membrilor patronatului documente emise de către Consiliul Director sau alte instituții și ține corespondența necesară desfășurării activității cu aceștia;
- întocmește Procesele verbale de ședință ale Consiliului director și consemnează hotărârile luate cu aceste ocazii în vederea aplicări lor;
- întocmește Procesele verbale ale Adunărilor Generale Ordinare/Extraordinare ale Organizației Patronale "Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare;
- pregătește și realizează contacte și întâlniri cu reprezentanți ai Autorității Statului și terți;
- analizează și selectează probleme pe care le consideră a fi necesare de discutat în următoarele ședințe ale Consiliului Director;
- Secretarul General este personal răspunzător de întocmirea și păstrarea următoarelor înregistrări:
Registrul de procese verbale ale întrunirilor Consiliului Director;
Registrul de procese verbale ale întrunirilor A.G.0./E. a Organizației Patronale;
Registrul intrări/ieșiri documente;
Registrul bunurilor Patronatului în care sunt descrise în amănunt bunurile mobile și imobile ale Organizației Patronale;
- întocmește înștiințările de plată și asigură evidența încasării cotizației de la membrii Organizației Patronale. Informează permanent Consiliul Director de situația la zi a colectării lor.
- îndeplinește orice alte sarcini din partea Consiliului Director;
Art. 10 a) Contabilitatea Organizației Patronale "Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare" se va ține de către o societate specializată de contabilitate, angajată cu aprobarea Consiliului Director.
10 b) - Controlul financiar intern al Patronatului este asigurat de o comisie de cenzori formată din trei persoane pe o durată de trei ani, aleși prin vot secret de AGA. La expirarea mandatului, cenzorul(îi) poate (pot) fi reales pe o nouă perioadă de trei ani.
Comisia de cenzori are următoarele atribuții:
- a). verifică modul în care este administrat patrimoniul Organizației;
- b). întocmește rapoarte și le prezintă adunării generale;
- c). poate participa la ședințele Consiliului Director fără drept de vot;
- d). dacă constată nereguli în modul de administrare al patrimonului Organizației poate cere Consiliului Director să convoace adunarea generală;
- e). îndeplinește orice alte atribuții stabilite în sarcina sa de adunarea generală.
Membrii Consiliului Director nu pot fi cenzori.
În cazul alegerii unei Comisii de cenzori, aceasta își poate elabora un regulament intern de funcționare.
Art. 11 - Modificarea actului constitutiv și/sau a statutului Organizației se poate face pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a Organizației, cu respectarea dispozițiilor prevăzute la art. 59 pct 7 din Legea 62/2011..
Art. 12 - Dizolvarea și lichidarea Organizației Patronale.
12.1 - Organizația Patronală se dizolvă:
a). de drept:
- realizarea sau imposibilitatea realizării scopului propus, dacă în termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestuia;
- imposibilitatea constituirii adunării generale sau a consiliului director în conformitate cu prevderile statuarea dacă situația durează mai mult de un an de la data când, potrivit statutului, adunarea generală sau, după caz, consiliul director trebuia constituir;
- reducerea numărului de membrii ai ptaronatului sub linia minima prevăzută de lege, dacă acesta nu a fost completat de 3 luni;
b). prin hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane interesate:
- când scopul sau activitatea asociației a devenit illicit sau contrară ordinii publice;
- când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
- când Organizația Patronală urmărește alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
- când Organizația Patronală a devenit insolvabilă;
- în cazul prevăzut la art. 69-70 din Legea nr. 62/2011.
c). prin hotărârea adunării generale;
12.2 - În cazul dizolvării Patronatului, bunurile rămase în urma lichidării vor fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător, conform hotărârii luate de adunarea agenerala a Patronatului sau vor fi atribuite de instanța competență, după caz.
12.3 - În cazurile de dizolvare prevăzute la pct. 12.1 li.a)-b) de mai sus lichidatorii sunt numiți prin însăși hotărârea judecătorească, iar în cazul dizolvării asociației la pct. 12.1 lit.c) din statut, lichidatorii sunt numiți de adunarea generală.
O dată cu numirea lichidatorilor, în toate cazurile, mandatul consiliului director încetează.
Lichidatorii vor întocmi bilanțul de lichidare al organizației patronale, pe care, împreună cu registrul jurnal și un memorandum, declarând operațiunile de lichidare sunt obligați ca în termen de doua luni de la data terminării lichidării să le depună la Registrul special de evidență a organizațiilor patronale al judecătoriei în a cărei circunscriptie teritorială își are sediul Organizația.
Lichidatorii își desfășoară activitatea conform dispozițiilor prevăzute în Legii 62/2011 la art. 69-70, inclusiv.
Art. 13 - Litigiile asociației cu persoane fizice și/sau juridice sunt de competenta instanțelor de judecată. Mai înainte de a se adresa instanței de judecată, părțile vor încerca soluționarea diferendumului pe cale amiabilă.
Art. 14 - Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile din Legii 62/2011, cu privire la Organizațiile patronale.