Statut
Actualizat al organizatiei patronale
"PATRONATUL ROMAN AL INDUSTRIEI SUPLIMENTELOR ALIMENTARE"
din data de 11.03.2025
Organizatia este constituita prin acordul de vointa comun al fondatorilor, potrivit Actului Constitutiv si in conformitate cu prevederile Legii nr. 367/2022 cu privind dialogul social,
Art. 2 - Denumirea Organizatiei Patronale este:
"PATRONATUL ROMAN AL INDUSTRIEI SUPLIMENTELOR ALIMENTARE”; conform Certificatului de Inscriere a Organizaitei Patronale nr. 5/04.11.2011 tinut in Registrul special de evidenta a organizatiilor patronale la Grefa Judecatoriei Sector 3 Bucuresti precum si a Incheiereii nr. 283/07.10.2011 pronuntata de Judecatoria Sector 3 Bucuresti in dosar 27.532/301/2011, ce are la baza Hotararea Adunarii Generale Extraordinare a Asociatilor din data de 14.06.2011 autentificate sub nr. 1151/14.06.2011 de BNP Ad Solemnitatem, si a Actului Aditional nr. 2/30.09.2011 atestat de Av. Apetroaie Horatiu Tudor sub nr. 26/30.09.2011.
Organizatia este persoana juridica de drept privat.
Art. 3 - Sediul Organizatiei Patronale este situat in Bucuresti, sector 3, Calea Mosilor nr. 88, Scara F, apartament 82.
Sediul organizatiei patronale poate fi schimbat in orice alt loc din ţara pe baza hotararii Consiliului Director, cu respectarea dispozitiilor Titlului III din Legea 62/2011.
Organizatia Patronala isi poate constitui filiale, pe baza hotararii autentificata a adunarii generale a Organizatiei, cu respectarea dispozitiilor Titlu lui III din Legea 62/ 2011.
Art. 4 - Scopul Organizatiei Patronale consta in promovarea si educarea atat a personalului medical calificat, cat si a populatiei in general, despre importanta si aspectele benefice ale produselor dietetice si suplimentelor nutritive in medicina preventiva.
In vederea realizarii acestui scop Organizatia Patronala isi propune urmatoarele obiective:
- reprezinta interesele economice si tehnice de grup ale membrilor organizatiei, persoane juridice, cat si a altor persoane juridice si fizice din ţara si stralnitate care au preocupari in acest domeniu;
- apara si reprezinta interesele membrilor sai în relatiile cu organele legislative si guvernamentale;
- elaboreaza si promoveaza politici de dezvoltare economica si tehnica a membrilor organizatiei, in ţara si in strainatate care au preocupari in acest domeniu;
- contribuie cu experienta, cunostintele si informatiile sale la discutiile asupra proiectelor de legi in vederea adoptarii in Romania a unor legi coerente privind recunoasterea si aplicarea conceptului de supliment nutritional ("nutraceutical”) in conformitate cu reglementarile internationale in vigoare din SUA si Comunitatea Europeana;
- colaborarea cu alte asociatii si orice alte organizatii de profil din Romania in vederea sprijinirii în comun a masurilor legislative si administrative care reprezinta interes pentru membrii patronatului, dar si pentru alte persoane juridcie si fizice care au preocupari in acest domeniu;
- implicarea Organizatiei Patronale in obtinerea de facilitati fiscale si economice pentru membrii sai, persoane juridice;
- organizarea in ţara si in strainatate de manifestari stiintifice in domeniu, expozitii si targuri de profil, simpozioane, schimburi de experienta, cursuri de pregatire pentru calificarea fortei de munca pentru meseriile specifice acestui domeniu de activitate, consultatii, popularizarea rezultatelor cercetarilor stiintifice domeniului de acvititate din ţara si strainatate;
- crearea unei banci de date referitoare la: programul anual al manifestarilor stiintifice, expozitiilor si targurilor interne si internationale in domeniu; producatori, piata acestor produse si sursa de materii prime; existenta publicatiilor de specialitate; rezultatele cercetarilor stiintifice domeniului de activitate din ţara si strainatate; politica interna si externa si legislatia din acest domeniu; preturile la intern si extern pe diferite piete; statistici privind consumul de produse specifice domeniului, atat pe varste cat si pe zone geografice;
- organizarea de seminarii de specialitate si instruire pentru membrii organiatiei si pentru alte persoane interesate de acest domeniu specific de activitate;
- stimularea interesului populatiei pentru consumul acestor produse;
- activitati editoriale si publicistice, precum si culturale in care membrii organizatiei, pe langa realizarea obiectivelor propuse mai sus, prin articole publicate sa poata sa promoveze si propriile produse realizate sau importate; editarea anuala a unui Catalog al membrilor organizatiei si al produselor ce le produc si comercializeaza, in vederea difuzarii lui atat la agentii comerciali de profil din tara si din strainatate, prin intermediul reprezentantelor comerciale ale ambasadelor si prin reteaua INTERNET;
- contracteaza pe baza de comision, servicii de interes general, in avantajul membrilor Organizatiei Patronale: consultanta in domeniu, informare, documentare si alte servicii.
Obiectivele organizatiei patronale se pot completa, modifica pe baza hotararii adunarii generale a Organizatiei Patronale, cu respectarea dispozitiilor legale.
In vederea realizarii scopului si obiectivelor propuse, Organizatia Patronala va colabora cu Ministerul Sanatatii, Consiliile de profil din Academia Romana, Academia de Stiinte Agricole si Silvic, Academia de Stiinte Medicale, Ministerul Industriilor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Ministerul Educatiei Nationale, cu sectiile de specialitate din componenta ANN, IIF, Asociatia de Standardizare, Institutul de Sanatate Publica, etc.
Art. 5. - Durata de functionare a Organizatiei Patronale este nedeterminata.
Organizatia Patronala a dobandit personalitate juridica conform Certificatului de Inscriere a Organizatiei Patronale nr. 5/04.11.2011 tinut in Registrul special de evidenta a organizatlilor patronale la Grefa Judecatoriei sector 3 Bucuresti precum si a Incheiereii nr. 283/07.10.2011 pronuntata de Judecatoria Sector 3 Bucuresti in dosar 27.532/301/ 2011.
Art . 6 - Patrimoniul initial al Organizatiei este in suma de 5.000.000 ROL, numerar si este alcatuit din aportul egal si irevocabil al membrilor fondatori.
Patrimoniul poate fi imbunatatit prin urmatoarele surse:
- cotizatiile membrilor;
- dobanzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, in conditiile legii;
- dividendele societatilor comerciale infiintate de Organizatie;
- venituri realizate din activitati economice directe;
- donatii, sponsorizari sau legate;
- resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale;
- alte venituri prevazute de lege.
Organizatia poate desfasura orice alte activitati economice directe, acestea au caracter accesoriu si sunt in legatura stransa cu scopul principal al persoanei juridice.
Art. 7. - MEMBRII Organizatiei:
7.1. - Calitatea de membru al Organizatiei Patronale poate fi dobandita de orice persoana juridica, romana sau straina, legal infiintata, care desfasoara activitati specifice scopului obiectivelor Organizatiei care sprijina material activitatile Organizatiei si care isi declara adeziunea la prevederile Actului Constitutiv si Statutului Organizatiei. In acest sens va depune si înregistra la Secretarul General al organizatiei o cerere de aderare in care se va mentiona expres ca doreste sa devina membru al organizatiei patronale si o acceptare neconditionata a prevederilor Actului Constitutiv si Statutului, semnata de reprezentantul legal al entitatii respective.
Nicio discriminare, pe niciun criteriu, nu se poate face intre membrii Organizatiei.
7.2. - Membrii organizatiei patronale pierd calitatea de membru prin:
- neplata cotizatiei timp de un an;
- pierderea drepturilor civile;
- interventii fara drept in problemele adminstratiei Organizatiei;
- in caz de dizolvare-lichidare (situatia persoanelor juridice);
- excludere din organizatie pentru urmatoarele motive: nerespectarea prevederilor statutului; savarsirea de fapte care aduc atingere prestigiului Organizatiei; angajarea persoanelor respective in activitati contrare legii si ordinii publice.
Art. 8 - DREPTURILE SI OBLIGATIILE MEMBRILOR ORGANIZATIEI
8.1.- Membrii Organizatiei Patronale au urmatoarele drepturi:
- sa participe la adunarile generale ale Organizatiei, avand dreptul la un vot direct pentru adoptarea tuturor hotararilor;
- sa fie ales in Consiliul director al Organizatiei;
- sa participe la dezbaterea tuturor problemelor legate de realizarea scopului si obiectivelor Organizatiei;
- sa participe la manifestarile organizate de Organizatia Patronala in ţara si strainatate;
- sa beneficieze de actiunile organizate de Organizatiei Patronale;
- sa primeasca informatiile de care dispune Organizatia referitoare la problemele de productie, comerciale, financiare, fiscale, vamale, manageriale, etc;
- sa primeasca publicatiile Organizatiei contra cost sau, dupa caz, gratuit si sa poata publica in acestea articole, comunicari si reclame;
- sa primeasca asistenta si consultanta ln vederea fundamentarii deciziilor proprii;
- sa fie aparat împotriva concurentei neloiale si împotriva abizurilor administrative.
8.2. Membrii Organizatiei au urmatoarele obligatii:
- sa promoveze obiectivele Organizatiei;
- sa respecte statutul Organizatiei;
- sa achite la timp cotizatia de 3.500 Euro pe an, platibili in lei la curs BNR din ziua platii, in doua transe anuale, respectiv 50 % pana la data de 31 martie al fiecarui an, a doua transa de 50 % pana la data de 31 octombrie a fiecarui an, si asa mai departe pentru fiecare an ce va urma, cu exceptia membrilor organizatiei patronale P.R.I.S.A care au reprezentanti in Consiliul Director al organizatiei patronale care vor achita o cotizatie anuala de 4.000 euro, suma ce va fi platita in aceeasi modalitate mentionata mai sus; Noii membri vor plati, la momentul aderarii la PRISA, o cotizatie calculata proportional cu lunile ramase din anul calendaristic, inclusiv luna in care aderarea acestora a fost aprobata de catre organele de conducere ale PRISA. In situatia transmiterii unei cereri de retragere de catre oricare dintre membri din P.R.I.S.A., cotizatia anuala de 3500 Euro, respectiv de 4000 Euro, este datorata si va fi platita pentru intreg anul in care s-a transmis cererea de retragere;
- sa nu intreprinda actiuni in defavoarea Organizatiei;
- sa participe la actiunile organizate de Organizatia Patronala;
- sa sustina material Organizatia prin diferite forme financiare sau materiale, legale.
Art. 9 - Organele Organizatiei Patronale sunt:
- Adunarea generala a Organizatiei Patronale,
- Consiliul director,
- Cenzorul.
9.1. Adunarea Generala a Organizatiei Patronale este organul de conducere, fiind alcatuit din totalitatea membrilor sai.
Atributiile Adunarii Generale a Organizatiei Patronale sunt urmatoarele:
- a) stabileste strategia si obiectivele generale de dezvoltare ale Organizatiei;
- b) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si bilantul contabil;
- c) alege si revoca membrii Consiliului Director, ii trage la raspundere pentru neindeplinirea, indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor incredintate, cat si pentru daunele produse Organizatiei din vina lor; stabileste salariile si indemnizatiile Consiliului Director; se pronunta asupra gestiunii Consiliului Director;
- d) alege si revoca cenzorii; stabileste indemnizatia cenzorilor;
- e) are drept de control permanent asupra Consiliului Director si asupra cenzorilor;
- f) hotaraste infiintarea de filiale;
- g) hotaraste modificarea actului constitutiv si a statutului;
- h) hotaraste dizolvarea si lichidarea Organizatiei, precum si stabilirea destinatiei bunurilor ramase dupa lichidare;
- i) ia orice alte hotarari care sunt de competenta sa;
- j) alege Presedintele de onoare al asociaţiei. Preşedintele de onoare are dreptul de a participa la şedinţele Consiliului Director, contribuind la îmbunătăţirea managementului, a direcţiilor de activitate, promovarea intereselor şi imaginii P.R.I.SA. Presedintele de onoare nu are drept de vot in cadrul sedintelor Consiliului Director (C.D.).
Adunarea generala a Organizatiei Patronale se intruneste cel putin o data pe an, in termenul prevazut de dispozitiile legale, pentru aprobarea bilantului contabile anul precedent si a bugetului de venituri si cheltuieli pe anul in curs precum si ori de cate ori trebuie sa hotarasca cu privire la luarea unei masuri ce intra in sfera atributiilor sale. Convocarea adunarii generale se face de Presedinte la solicitarea Consiliului Director, la solicitarea a ½ din numarul total al membrilor asociatiei si/sau la solicitarea Cenzorului.
Adunarea generala este statutar intrunita in prezenta a jumatate plus unul din numarul membrilor sai si hotaraste cu votul majoritatii simple a celor prezenti.
Hotararile luate de adunarea generala cu respectarea prevederilor din Statut sunt obligatorii chiar si pentru membrii ce nu au luat parte la adunarea generala sau care au votat împotriva.
Hotararile adunarii generale contrare legii, actului constitutiv sau statutului pot fi atacate in justitie de catre oricare din membrii care nu au luat parte la adunarea generala sau care au votata impotriva ei si au cerut sa se mentioneze pozitia lor in procesul verbal de sedinta, in termen de 15 zile de la data cand au luat cunostinta despre hotarare sau de la data cand a avut loc sedinta, dupa caz.
Convocarea la adunarea generala va trebui sa cuprinda ziua, ora si locul unde urmeaza a se tine adunarea, precum si ordinea de zi. Convocarea se face in scris si prin publicarea anuntului într-un ziar de mare circulatie, cu minim 15 zile inainte de data desfasurarii adunarii. In instiintarea pentru prima adunare generela se va putea fixa ziua, ora si locul pentru cea de-a doua adunare generala daca la prima adunare generela nu sunt intrunite conditiile pentru tinerea acesteia.
Membrii Organizatiei isi pot exprima votul prin corespondenta, prin imputernicit in baza unei decizii emise de administrator sau consiliul de administratie sau printr-un împuternicit cu procura speciala sau atestata.
Un membru al organizatiei care, intr-o anumita problema supusa aprobarii adunarii generale are un interes personal sau prin sotul sau, ascendentii sau descendentii sai, rudele în linie colaterala sau afinii sai pana la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare si nici la vot.
Adunarea generala a Organizatiei Patronale este prezidata de Presedintele Consiliului Director, care este de altfel si Presedintele Organizatiei Patronale PATRONATUL ROMAN AL INDUSTRIEI SUPLIMENTELOR ALIMENTARE.
Adunarea generala a Organizaţiei Patronale se desfaşoară prin prezenţa fizică a reprezentanţilor membrilor P.R.I.S.A. la locul desfăşurării şedinţei conform convocatorului, cu excepţia cazului în care convocatorul menţionează expres că şedinţa se va desfăşura prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanţă (videoconferinţă) cu respectarea prevederilor de indeplinire a cvorumului si a exercitarii votului de catre acestia.
9.2. Consiliul Director asigura punerea in executare a hotararilor adunarilor generale, este format din 3 membri, alesi pe o perioada de 4 (patru) ani, cu posibilitatea realegerii pe noi perioade, de adunarea generala a membrilor organizatiei patronale, prin vot secret, dintre reprezentantii legali ai membrilor Organizatiei sau chiar din persoane din afara Organizatiei si se intruneste o data pe luna sau ori de cate ori este nevoie.
Consiuliul Director alege dintre membrii sai Presedintele.
Atributiile Consiilului Director sunt urmatoarele:
- a) prezinta adunarii generale raportul de activitate pe perioada anterioara, executarea bugetului de venituri si cheltuieli, bilantul contabil, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul programelor Organizatiei;
- b) încheie acte juridice in numele si pe seama Organizatiei;
- c) aproba organigrama si politica de personal al Organizatiei;
- d) hotaraste schimbarea sediului asociatiei si aduce la indeplinire masura, cu respectarea dispozitiilor legale;
- e) indeplineste orice alte atributii stabilite în sarcina sa de adunare genarala sau prevazute de statut;
- f) hotaraste excluderea de membrii;
- g) hotaraste infiintarea de societati comerciale;
- h) hotaraste primirea de membri noi in Organizatie
Presedintele ales de Consiliul Director reprezinta si angajeaza organizatia patronala, in raporturile cu tertii, persoane fizice si/ sau juridice. Presedintele angajeaza si desface contractele de munca ale angajatilor organizatiei.
In lipsa sa, Presedintele poate delega un alt memebru al Consiliului Director, sa indeplineasca integral sau o parte din atrlbutiile sale.
Consiliul Director isi poate elibera un regulament intern de functionare.
Nu poate fi membru al Consluliului Director, iar daca era numit, pierde aceasta calitate orice persoana care ocupa o functie de conducere in cadrul unei institutii publice, daca organizatia are ca scop sprijinirea activitatii acelei institutii.
La sedintele Consiliului Director este necesara prezenta tuturor membrilor, hotararile sunt valabile luate cu majoritate simpla.
Consiliul Director poate împuternici una sau mai multe persoane cu functii executive, dintre asociati sau chiar din afara Organizatiei. Acestea vor exercita atributiile prevazute la lit. b) si e) dela art. 9 pct. 9.2 din statut.
9.3. Secretarul General:
In exercitarea atributiilor, Consiliul Director este ajutat de un Secretar General.
Secretarul General are urmatoarele atributii:
- tine evidenta membrilor Patronatului, actualizand permanent situatia;
- intocmeste si distribuie membrilor patronatului documente emise de catre Consiliul Director sau alte institutii si tine corespondentanecesara desfasurarii activitatii cu acestia;
- intocmeste procesele verbale de sedinta ale Consiliului Director si consemneaza hotararil luate cu aceste ocazii în vederea aplicarilor;
- intocmeste Procesele Verbale ale Adunarilor Generale ale Organizatiei Patronale " Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare";
- pregateste si realizeaza contacte si intalniri cu reprezentanti ai Autoritatii Statului si terti;
- analizeaza si selecteaza probleme pe care le considera a fi necesare de discutat in urmatoarele sedinte ale Consiliului Director;
- Secretarul General este personal raspunzator de intocmirea si pastrarea urmatoarelor inregistrari:
- - Registrul de procese verbale ale intrunirilor Consiliului Director;
- - Registrul de procese verbale ale intrunirilor Adunarilor Generale ale Organizatiei Patronale;
- - Registrul intrari/iesiri documente;
- - Registrul bunurilor Patronatului in care sunt descrise in amanunt bunurile mobile si imobile ale Organizatiei Patronale.
- intocmeste instiintarile de plata si asigura evidenta incasarii cotizatiei de la membrii Organizatiei Patronale Informeaza permanent Consiliul Director de situatia la si a colectarii lor;
- indeplineste orice alte sarcini din partea Consiliului Director.
Art.10 a) Contabilitatea si evidentele financiare ale Organizatiei Patronale "Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare" se vor tine de catre o societate specializata de contabilitate, angajata cu aprobarea Consiliului Director.
10 b) - Controlul financiar intern al Patronatului este asigurat de un cenzor, ales prin vot secret de AGA pe o durata de trei ani. La expirarea mandatului, cenzorul poate fi reales pe o noua perioada de·trei ani.
Cenzorul are urmatoarele atributii:
- a) verifica modul in care este administrat patrimoniul Organizatiei;
- b) intocmeste rapoarte si le prezinta adunarii generale;
- c) poate participa la sedinte le Consiliului Director fara drept de vot;
- d) daca constata neregului în modul de administrare al patrimonului Organizatiei poate cere Consiliului Director sa convoace adunarea generala;
- e) indeplineste orice alte atributii stabilite în sarcina sa de adunarea generala.
Membrii Consiliului Director nu pot fi cenzori.
In cazul alegerii unei Comisii de cenzori, aceasta isi poate elabora un regulament intern de functionare.
Art.11 - Modificarea actului constitutiv si/sau a statututlui Organizatiei se poate face pe baza hotararii adunarii generale a Organizatiei, cu respectarea dispozitiilor prevazute la art. 59 pct 7 din Legea 62/2011.
Art.12 - Dizolvarea si lichidarea Organizatiei Patronale.
12.1 - Organlzatia Patronala se dizolva:
a) de drept:
- realizarea sau imposibilitatea realizarii scopului propus, daca în termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestuia;
- imposibilitatea constituirii adunarii generale sau a consiliului director in conformitate cu prevederile statutare daca situatia dureaza mai mult de un an de la data cand, potrivit statutului, adunarea generala sau, dupa caz, consiliul director trebuia constituit;
- reducerea numarului de membrii ai ptaronatului sub linia minima prevazuta de lege, daca acesta nu a fost completat de 3 luni;
b) prin hotarare judecatoreasca, la cererea oricarei persoane interesate:
- cand scopul sau activitatea asociatiei a devenit illicit sau contrara ordinii publice;
- cand realizarea scopului este urmarita prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
- cand Organizatia Patronala urmareste alt scop decat cel pentru care s-a constituit;
- cand Organizatia Patronala a devenit insolvabila;
- in cazul prevazut la art. 69-70 din Legea nr. 62/2011.
c) prin hotararea adunarii generale.
12.2.In cazul dizolvarii Patronatului, bunurile ramase in urma lichidarii vor fi transmise catre persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemanator, conform hotararii luate de adunarea generala a Patronatului sau vor fi atribuite de instanta competenta, cupa caz.
12.3.In cazurile de dizolvare prevazute la pct. 12.1 lit. a)-b) de mai sus lichidatorii sunt numiti prin insasi hotararea judecatoreasca, iar in cazul dizolvarii asociatiei la pct. 12.1 lit.c) din statut, lichidatorii sunt numiti de adunarea generala.
O data cu numirea lichidatorilor, în toate cazurile, mandatul consiliului director inceteaza.
Lichidatorii vor întocmi bilantul de lichidare al organizatiei patronale, pe care, împreuna cu registrul jurnal si un memorandum, declarand operatiunile de lichidare sunt obligati ca in termen de doua luni de la data terminarii lichidarii sa le depuna la Registrul special de evidenta a organizatiilor patronale al judecatoriei in a carei circunscriptie teritoriala isi are sediul Organizatia.
Lichidatorii isi desfasoara activitatea conform dispozitiilor prevazute in Legii 62/2011 la art. 69-70, inclusiv.
Art.13 - Litigiile asociatiei cu persoane fizice si/sau juridice sunt de competenta instantelor de judecata. Mai înainte de a se adresa instantei de judecata, partile vor incerca solutionarea diferendului pe cale amiabila.
Art.14 - Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile din Legii 62/2011; cu privire la Organizatiile patronale.